Wizz Air chce renegocjować z Airbusem zamówienie na samoloty A321XLR. To pokłosie tego, że węgierski niskokosztowiec ogranicza swoje ambicje w zakresie lotów długodystansowych i wycofuje się z działalności w Abu Zabi.
Jak informowaliśmy ostatnio,
Wizz Air zamknie spółkę córkę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a samoloty z bazy w Abu Zabi trafią do Europy. Bliski Wschód jawił się dla Węgrów jako nowe „El Dorado”, a okazał się porażką operacyjno-finansową. Jednak Katowice i Kraków nie powinny stracić połączeń z emiracką stolicą. Połączenia po Wizzie ma przejąć
Etihad.
W następstwie ostatnich decyzji biznesowych, Wizz Air zamierza zmniejszyć lub zmienić zamówienie
47 samolotów A321XLR. Według ostatnich zapowiedzi, linia powróci do swoich głównych rynków europejskich i zmieni część zamówienia na samoloty XLR na standardowe A321neo.
Próba ekspansji na dalekie trasy do Azji i zamówienie samolotów A321XLR miało kluczowe znaczenie dla strategii Wizz Air dotyczącej bezpośrednich połączeń z Europy w rejon Zatoki Perskiej, Indii i Azji. Dlatego wraz z zamknięciem działalności w Abu Zabi, Wizz Air wykorzysta prawdopodobnie prawa do konwersji zamówionych maszyn, aby zamienić XLR na bardziej odpowiednie dla europejskiego regionu samoloty A321neo.
Ostatnia decyzja nieco zaskoczyła branżę. Jednak czasami lepsza strategia polega na ograniczeniu strat, bo nie każde wycofanie się jest porażką, zwłaszcza gdy teren pod nogami nieustannie się zmienia.
Flota grupy Wizz Air Obecnie flota całego Wizz Air Holdings, w skład którego wchodzą linie Wizz Air, Wizz Air Malta, Wizz Air UK orz jeszcze Wizz Air Abu Dhabi, to 237 airbusów: 31 A320, sześć A320neo, 41 A321 oraz 159 A321neo, w tym dwa A321XLR. Przewoźnik oczekuje na dostawę 298 airbusów: 13 A320neo, 239 A321neo oraz 45 A321XLR.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasyAirbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna posiada także zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4 000 mil morskich – 7 408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie może zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".